Τρίτη 17 Σεπτεμβρίου 2013

Ρώσοι, Γάλλοι και Ρουμάνοι διεκδικούν την ΤΡΑΙΝΟΣΕ

ΕΚΤΟΣ ΔΙΑΓΩΝΙΣΜΟΥ ΟΙ ΚΙΝΕΖΟΙ ΤΗΣ COSCO 


Σε γαλλορωσική «κόντρα» φαίνεται ότι εξελίσσεται η ιδιωτικοποίηση της ΤΡΑΙΝΟΣΕ, αφού χθες έληξε η προθεσμία εκδήλωσης ενδιαφέροντος και προτάσεις κατέθεσαν η Ρωσική RZD, η γαλλική SNCF, αλλά και η Ρουμάνικη Grampet.
To ΤΑΙΠΕΔ που «τρέχει» το διαγωνισμό και η κυβέρνηση ευελπιστούν πώς θα βάλουν τους ελληνικούς σιδηροδρόμους σε τροχιά ανάπτυξης και μαζί με τα λιμάνια να δώσουν ώθηση στις εμπορευματικές μεταφορές της χώρας.

Σύμφωνα με πληροφορίες η πρόταση της Ρωσικής RZD, δηλαδή της μεγαλύτερης σιδηροδρομικής εταιρίας στον κόσμο, η οποία κατεβαίνει στον διαγωνισμό με την ελληνική ΓΕΚ – ΤΕΡΝΑ ήταν σοαβαρή.
Πρόθεσή των Ρώσων είναι να ενώσουν το ελληνικό σιδηροδρομικό δίκτυο με το υπό σχεδιασμό πρόζεκτ τους να συνδέσουν με πολυτροπικές μεταφορές την Ασία με την Ευρώπη δια ξηράς και θαλάσσης, καθιστώντας το Αιγαίο ως πύλη εισόδου και εξόδου της Ευρώπης. 
Ωστόσο, προϋπόθεση της Ρωσικής πλευράς είναι το να δοθεί η ΤΡΑΙΝΟΣΕ «πακέτο» με το λιμάνι της Θεσσαλονίκης (ΟΛΘ), να γίνει δηλαδή συντονισμός των δύο αποκρατικοποιήσεων. Πρόκειται όμως για ένα «αγκάθι», αφού θεωρείται σχεδόν δεδομένο πώς θα προκαλέσει τις αντιδράσεις της Κομισιόν, η οποία θεωρεί την Ελλάδα «κτήμα» της. Ότι έγινε δηλαδή και στην περίπτωση των ΔΕΠΑ-ΔΕΣΦΑ. 

Οι Γάλλοι έχουν επίσης καταθέσει μία σοβαρή πρόταση, η οποία στηρίζεται σε καλά δεδομένα, έχουν αναλύσει σωστά την κατάσταση και φαίνεται να ξέρουν που πηγαίνουν, ενώ έχουν εξασφαλίσει την υποστήριξη «δυνατών» συνεργατών στην αγορά. 
Κυβερνητικοί κύκλοι μεταδίδουν ότι η παρουσία της SNCF αποτελεί μία σοβαρή ψήφο εμπιστοσύνης του γαλλικού κράτους προς την Ελλάδα, ενώ θεωρούν ότι η εταιρία ίσως επιχειρήσει να συμπράξει με την Alstom στην άλλη ιδιωτικοποίηση της ROSCO, δηλαδή της εταιρίας συντήρησης του τροχαίου υλικού. Μάλιστα, η είσοδος της SNCF στην Ελλάδα σηματοδοτεί την επιδίωξή της για μεγαλύτερη εμπλοκή στις εμπορευματικές μεταφορές στην Ευρώπη, που σήμερα μονοπωλούνται σε μεγάλο βαθμό από την γερμανική Deutsch Bahn. 

Ενδιαφέρουσα όμως είναι και η περίπτωση της GFR, του ρουμανικού ομίλου Grampet που ελέγχει ο ρουμάνος επιχειρηματίας Γκρούια Στόικα και έχει βάλει στόχο να «κατακτήσει» όλους τους βαλκανικούς σιδηρόδρομου. 
Ο όμιλος του κ. Στόικα, ο οποίος λειτουργεί την ιδιωτική ρουμανική σιδηροδρομική εταιρεία GFR, είναι πλειοδότης του διαγωνισμού για την αποκρατικοποίηση της κρατικής ρουμανικής εταιρείας εμπορευματικών μεταφορών CFR Marfa, αγόρασε την HZ Cargo, δηλαδή την εταιρία σιδηροδρομικών εμπορευματικών μεταφορών της Κροατίας, διεκδικεί την Βουλγαρική BDZ, ενώ διαθέτει σιδηροδρομικές εταιρείες σε Βουλγαρία και Ουγγαρία, παρέχει υπηρεσίες σε Γερμανία, Αυστρία και Μολδαβία κι έλαβε άδεια δραστηριοποίησης και στη Σερβία. Στο μεταξύ, εκτός διαγωνισμού βρέθηκαν οι κινέζοι της COSCΟ, η οποία για πολλοστή φορά ζήτησε παράταση του διαγωνισμού, χωρίς όμως να την επιτύχει. 

Έτσι, τουλάχιστον σε αυτή τη φάση τίθεται εκτός παιχνιδιού, όμως έμπειρα στελέχη της αγοράς διακρίνουν ότι θα επιχειρήσει είτε να «χτίσει» συμμαχίες είτε να καταθέσει δεσμευτική προσφορά στη συνέχεια. «Οι σύμβουλοι αξιοποίησης αφού αξιολογήσουν τις υποβληθείσες εκδηλώσεις ενδιαφέροντος, θα υποβάλουν την εισήγησή τους προς το Διοικητικό Συμβούλιο του ΤΑΙΠΕΔ σχετικά με τους υποψηφίους που πληρούν τα κριτήρια συμμετοχής για την επόμενη φάση του διαγωνισμού» σημειώνεται στην ανακοίνωσή του Ταμείου. 

Τμήμα ειδήσεων defencenet.gr

Δεν υπάρχουν σχόλια: