Παρασκευή 25 Μαρτίου 2011

Ψάχνουν για μπάι πας στο κράτος της αυθαιρεσίας


Τα «κονέ» ζουν και βασιλεύουν και το Γιώργο αγριεύουν. Την ώρα που οι υπουργοί αδυνατούν ακόμη και να κρατήσουν μια θέση ανοιχτή στο πρωτόκολλο, η γραφειοκρατία από κάτω τους αλωνίζει. Αυτό, τουλάχιστον, δείχνουν οι καταγγελίες πολιτών στο γραφείο του πρωθυπουργού. Η αυθαιρεσία της διοίκησης δεν έχει ακόμη καταπολεμηθεί και η δικαιολογία ότι ρίξαμε το βάρος στην οικονομία τελειώνει, επισημαίνει, στην «Η», συνεργάτης του Γ. Παπανδρέου που έχει πρόσβαση στο σχετικό φάκελο. «Δεν γίνεται να έχουν προσλήψεις ατόμων με λιγότερα μόρια, δεν γίνεται ο ένας να χτίζει και ο άλλος όχι, δεν γίνεται ο ένας να ανοίγει μαγαζί και στον άλλο το κράτος να του λέει όχι», προσθέτει, περιγράφοντας μερικές χαρακτηριστικές περιπτώσεις. Η πολυνομία επιτρέπει σε όποιον κατέχει την καρέκλα να χρησιμοποιεί δύο μέτρα και δύο σταθμά, είτε επειδή έτσι ερμηνεύει τους νόμους, είτε επειδή έτσι επιβάλλουν τα συμφέροντά του.
Διαδικασίες
Ο «Καλλικράτης» στη δημόσια διοίκηση πρώτα απ' όλα θα αφορά στις διαδικασίες της, καθώς ο Γ. Παπανδρέου έχει συμφωνήσει με το Γ. Ραγκούση τα δύο βασικά βήματα: Πρώτον, κωδικοποίηση και απλοποίηση της νομοθεσίας, δεύτερον, κατάργηση της διαμεσολάβησης. Ξεκινώντας από το τελευταίο, η πηγή όλων των δεινών στο ελληνικό κράτος πηγάζει πως από την ίδρυσή του νομοθέτησε πως ότι και να θέλει να κάνει κανείς θα πρέπει να περάσει από αυτό. Και όχι από μία υπηρεσία, ανάλογα με τη δραστηριότητα, αλλά από πολλές υπηρεσίες και σε διαφορετικά επίπεδα (πρωτοβάθμια αυτοδιοίκηση, δευτεροβάθμια αυτοδιοίκηση, κεντρική διοίκηση κ.ο.κ.).
Στις τελευταίες δημόσιες παρεμβάσεις του ο πρωθυπουργός μιλά ανελλιπώς για «by pass». Για «παράκαμψη» των σημερινών αδιεξόδων. Σύμφωνα με πληροφορίες, στο Μέγαρο Μαξίμου εξετάζουν το ενδεχόμενο ο πολίτης να ολοκληρώνει την υπόθεσή του ηλεκτρονικά, σύμφωνα με δήλωσή του, και ακολούθως να γίνεται έλεγχος δειγματοληπτικός ή κατόπιν καταγγελίας. Και από υπαλλήλους που δεν θα έχουν χωροταξική συνάφεια με το αντικείμενο ή το υποκείμενο του ελέγχου. Πιστεύεται πως έτσι η διοίκηση θα απαλλαγεί από το φόρτο εργασίας που την κρατά καθηλωμένη, καθότι έχει μετατραπεί σε διεκπεραιωτή εγγράφων, και η κοινωνία θα απαλλαγεί από τη γραφειοκρατία.
Ως προς το πρώτο, την αντιμετώπιση της πολυνομίας, ασχολούνται οι Χ. Παμπούκης, Χ. Καστανίδης και Σ. Λύτρας. Ο πρωθυπουργός θεωρεί το συγκεκριμένο θέμα «πραγματική επανάσταση», καθότι σήμερα υπάρχουν παράδοξα που οδηγούν κόσμο στην τρέλα, στα νοσοκομεία ή στη φυλακή! Παραδείγματος χάριν, νόμος του 1988 ορίζει κάποιες περιοχές ως αμιγούς κατοικίας, στη συνέχεια σε αυτές οικοδομήθηκαν εμπορικά κέντρα, άνοιξαν εστιατόρια, αλλά τώρα το κράτος αρνείται την είσοδο σε νέους «παίχτες». Μία εποχή που η ανεργία βασιλεύει και η κυβέρνηση τα δίνει όλα για να πετύχει καλύτερες τιμές για τους καταναλωτές μέσω του ανταγωνισμού.
Οι καταγγελίες που έχουν φθάσει στο Μαξίμου καλύπτουν όλους τους τομείς της οικονομικής και κοινωνικής δραστηριότητας:
Νοσοκόμα καταγγέλλει πως έμεινε εκτός διαγωνισμού, παρότι είχε συγκεντρώσει 7.500 μόρια, έναντι 4.500 άλλης που προτιμήθηκε.
Κάτοικος αγροτικής περιοχής καταγγέλλει πως ο γείτονάς του παίρνει επί χρόνια ρεύμα από στύλο της ΔΕΗ παράνομα και ότι παρά τις εκκλήσεις του κανείς δεν έχει ενδιαφερθεί.
Κάτοικος της ευρύτερης περιοχής της πρωτευούσης καταγγέλλει πως ο ίδιος πληρώνει πρόστιμο διατήρησης για πολεοδομική παράβαση που έχει κάνει, ενώ όλοι οι διπλανοί του έχουν βρει τρόπο να το αποφύγουν.
Επιχειρηματίας στην περιοχή της πρωτεύουσας καταγγέλλει πως οι αρμόδιες υπηρεσίες ανοιγοκλείνουν το κατάστημά του, αφήνοντας τον ανταγωνισμό του απείραχτο.
Διαφορετικά κριτήρια
«Κάπου μπορεί να έχουν δίκιο, κάπου μπορεί να έχουν άδικο, η ουσία είναι ότι ο νόμος επιτρέπει ακόμη στον υπάλληλο να κρίνει με διαφορετικά κριτήρια και να ενεργεί με διαφορετικές ταχύτητες», επισημαίνουν οι επιτελείς του πρωθυπουργού. Θυμίζουν ότι η αντιμετώπιση της πολυνομίας και ο πόλεμος κατά της γραφειοκρατίας αποτελούν προεκλογικές δεσμεύσεις του ΠΑΣΟΚ και προλειαίνουν το έδαφος για παρέμβαση του Γ. Παπανδρέου. Μία από τις βασικές αλλαγές που έχει ήδη ανακοινωθεί είναι η δημιουργία υπηρεσιών μίας στάσης ή «ρεσεψιόν» σε όλες τις δημόσιες υπηρεσίες.
Ο πολίτης θα υποβάλλει το αίτημά του, όπου δε μπορεί να καταργηθεί η διαμεσολάβηση γιατί πρόκειται για άσκηση δημόσιας εξουσίας, και θα επιστρέφει μετά από κάποιες ημέρες για να πάρει την απάντηση. Χωρίς να τρέχει από γραφείο σε γραφείο και να βρίσκεται από τηλέφωνο σε τηλέφωνο, αφού δε θα γνωρίζει ποιοι χειρίζονται το φάκελό του.

Δεν υπάρχουν σχόλια: