Κυριακή 9 Μαΐου 2010

ΦΠΑ: Το μετέωρο βήμα των καταναλωτών


Αν και ο τζίρος σε πολλούς κλάδους κινείται σε επίπεδα κάτω κι από το 2005, οι τιμές είναι δύσκολο να συγκρατηθούν.
Φάπα... στην αγορά με την αύξηση του ΦΠΑ και οι επιχειρήσεις με τη σειρά τους δίνουν τη... φάπα στους καταναλωτές... Αν και ο τζίρος σε πολλούς κλάδους κινείται σε επίπεδα κάτω κι από το 2005, οι τιμές είναι δύσκολο να συγκρατηθούν.

Στα 6.164,16 ευρώ θα ανέλθει ετησίως ο λογαριασμός του «καλαθιού» της νοικοκυράς, από 6.037,2 ευρώ που ήταν με τους συντελεστές των απαραίτητων προϊόντων στο 9% και το 19%. Αυτό σημαίνει μια επιβάρυνση της τάξης των 126,96 ευρώ.

Τα νοικοκυριά ήδη αναζητούν εναλλακτικές λύσεις για να εξοικονομήσουν όσο γίνεται περισσότερα χρήματα. Είναι εντυπωσιακή και σημαδιακή ως προς τη νέα εποχή για την αλλαγή της καταναλωτικής συμπεριφοράς η στροφή τους στα προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας.

Το μεγάλο ερώτημα που τίθεται τώρα είναι κατά πόσο η βιομηχανία, οι πολυεθνικές και οι λοιπές χονδρεμπορικές επιχειρήσεις, όπως και τα σούπερ μάρκετ και άλλες λιανεμπορικές αλυσίδες, θα μπορέσουν να απορροφήσουν το κόστος του ΦΠΑ.

Ολες, σε μεγάλο ή σε μικρό βαθμό, ιδίως στον κλάδο των τροφίμων και των απαραίτητων αγαθών νοικοκυριού, προχώρησαν σε συγκράτηση του κόστους, κάνοντας προωθητικές ενέργειες, προσφορές αλλά και προσωρινές μειώσεις τιμών.

Βέβαια, αυτές οι κινήσεις έγιναν και σε μια προσπάθεια αναστήλωσης της πτώσης του τζίρου τους. Με μια πιο προσεκτική επεξεργασία των κλάδων του λιανεμπορίου, τα πολυκαταστήματα, τα βενζινάδικα, τα μικρά καταστήματα τροφίμων, ποτών και καπνού, εκείνα με έπιπλα - ηλεκτρικά είδη-, οικιακό εξοπλισμό και τα βιβλιοπωλεία έχουν όγκο πωλήσεων κάτω κι από εκείνον του 2005. Πάντως, η αγορά είναι δύσκολο να συγκρατήσει τις αυξήσεις του ΦΠΑ. Καθώς μέσα σε λίγους μήνες οι επιχειρήσεις γνώρισαν νέα επιβάρυνση από την αύξηση των συντελεστών του, την αύξηση του ειδικού φόρου κατανάλωσης καυσίμων καθώς και των λογαριασμών του ηλεκτρικού ρεύματος.

Χρυσός η αμόλυβδη
40% ακριβότερα τα καύσιμα, 20% μειώθηκαν οι πωλήσεις...

Ακριβότερα κατά 40% σε σχέση με τα τέλη της περασμένης χρονιάς πωλούνται σήμερα τα καύσιμα, μετά τις απανωτές αυξήσεις του Ειδικού Φόρου Κατανάλωσης (αλλά και του ΦΠΑ).

Η μέση τιμή της αμόλυβδης ξεπέρασε το 1,51 ευρώ, όταν το 2009 είχε κλείσει με την τιμή στα επίπεδα του 1,076 ευρώ. Βέβαια, στους... παραδοσιακά ακριβούς νομούς η τιμή της «έπαιξε» μεταξύ 1,60-1,70 ευρώ!

Ειδικότερα, για ένα αυτοκίνητο μικρού κυβισμού (με χρονολογία κυκλοφορίας μεταξύ 2000-2004), το οποίο πραγματοποιεί περίπου 15.000 χιλιόμετρα ετησίως, ένας μάλλον... συντηρητικός λογαριασμός για την τρέχουσα χρονιά ανεβάζει το συνολικό κόστος για καύσιμα στα 1.600-1.700 ευρώ (+40% - 50%), δηλαδή κατά 450-550 ευρώ υψηλότερα από το 2009.

Για τη μεσαία κατηγορία, το ετήσιο κόστος ανεβαίνει στα επίπεδα των 1.814-1.944 ευρώ (151-162 μηνιαίως), από 1.296 ευρώ (108 μηνιαίως) πέρυσι.

Εκτός όμως από το... «πορτοφόλι» των οδηγών, οι αυξήσεις στα καύσιμα έχουν χτυπήσει και τις εταιρείες του κλάδου, καθώς η ζήτηση εμφανίζεται σημαντικά μειωμένη σε ποσοστά 15%-20%. Ηδη πολλά πρατήρια έχουν αναγκαστεί να βάλουν λουκέτο, ενώ άλλα υπολειτουργούν, προκειμένου να μειώσουν, όσο το δυνατόν, το κόστος λειτουργίας τους.

ΕΝΔΥΣΗ - ΥΠΟΔΗΣΗ
1 δισ. ευρώ η «μαύρη» τρύπα στα ταμεία

Σε εστιατόρια, ταβέρνες, καφετέριες, μπαρ, κλαμπ και κέντρα διασκέδασης η πελατεία έχει μειωθεί κατά 30% με 40% τα Σαββατοκύριακα και πάνω από 50% τις καθημερινές.

«Ο κλάδος αριθμεί 120.000 επιχειρήσεις και τζιράρει περίπου 12 δισ. ευρώ τον χρόνο, όμως πάει από το κακό στο χειρότερο», τονίζει ο πρόεδρος της Πανελλήνιας Ενωσης του κλάδου Εστίασης και Διασκέδασης, Γιώργος Καββαθάς. «Υπάρχουν πολλές, ακόμη και μεγάλες, επιχειρήσεις που κάνουν ταμείο μόλις 100 με 150 ευρώ την ημέρα. Αλλα πάλι μαγαζιά αναγκάζονται να κλείσουν από τις 11 το βράδυ, λόγω του ότι δεν υπάρχει ούτε ένας πελάτης. Αρκετές επιχειρήσεις έχουν μειώσει και θα μειώσουν περαιτέρω το προσωπικό τους, ειδικά τις καθημερινές, αυξάνοντας ταυτόχρονα τις μέρες που δεν θα λειτουργούν, έτσι ώστε να περικόψουν τα λειτουργικά τους έξοδα».

Τη δραματική πτώση της κατανάλωσης, που θα προκαλέσει έκρηξη απολύσεων και πληθώρα λουκέτων στην αγορά, φοβούνται επιχειρηματίες και φορείς του εμπορίου. Το μεγαλύτερο θύμα, μέχρι στιγμής, φαίνεται να είναι ο τομέας της ένδυσης και της υπόδησης, όπου ο τζίρος έχει μειωθεί κατά 30% με 40% σε σχέση με πέρυσι.

Οι έμποροι ρούχων και παπουτσιών εκτιμούν ότι ο φετινός τζίρος τους θα μειωθεί τουλάχιστον 1 δισ. ευρώ, σε σχέση με τα 4 δισ. ευρώ που είναι ο μέσος ετήσιος.

ΤΣΙΓΑΡΑ
11% κάτω οι πωλήσεις, «άναψε» το... λαθρεμπόριο

Σε απαγορευτικά -για τα ελληνικά δεδομένα- επίπεδα θα φτάσουν οι τιμές των τσιγάρων μετά την τρίτη σερί αύξηση του ειδικού φόρου κατανάλωσης από τις αρχές του χρόνου, με τις πωλήσεις να καταγράφουν τον Απρίλιο «βουτιά» της τάξης του 11% σε σχέση με πέρυσι.

Χωρίς ακόμα η αύξηση στον ΕΦΚ από τα φορολογικά μέτρα του Μαρτίου να έχει αποτυπωθεί στις τιμές λιανικής, το τρίτο κύμα αυξήσεων θα διαμορφώσει τις τιμές στα επίπεδα των 3,2 ευρώ για τα λεγόμενα φτηνά τσιγάρα και 5 ευρώ για τα ακριβά.

Μπορεί σε μια ύστατη προσπάθεια αναζήτησης εσόδων η κυβέρνηση να αύξησε εκ νέου τον φόρο, ωστόσο οι παράγοντες της αγοράς υποστηρίζουν ότι, με τις τιμές στα επίπεδα αυτά, απειλούνται και τα φορολογικά έσοδα, λόγω μείωσης της κατανάλωσης, ενώ εκτιμούν ότι θα γιγαντωθεί το λαθρεμπόριο.

Η ΔΕΗ
Ακριβότερα κατά 10-12 ευρώ το τετράμηνο (30-36 ευρώ ετησίως) είναι ήδη τα φετινά τιμολόγια της ΔΕΗ σε σχέση με τα περσινά. Η αύξηση αυτή αφορά τις μέσες καταναλώσεις, οι οποίες ανέρχονται στις 1.770 KWh ανά τετράμηνο.

Αυτό σημαίνει ότι ο Ειδικός Φόρος Κατανάλωσης, η εισαγωγή της Ρήτρας Καυσίμων, καθώς και η χρέωση του ΔΕΤΕ έχουν ήδη οδηγήσει σε μέσες αυξήσεις των τιμολογίων της τάξης του 5% - 6%.

Η χρέωση του ΕΦΚ ανέρχεται σε 5 ευρώ ανά 1.000 kWh για οικιακή και δημόσια χρήση και σε 2,5 ευρώ ανά 1.000 kWh για επιχειρηματική χρήση.

Παράλληλα, η εκτιμώμενη μέση επιβάρυνση λόγω ΔΕΤΕ θα είναι της τάξης των 0,50 ευρώ ανά 1.000 kWh.

Δεν υπάρχουν σχόλια: