Σάββατο 7 Αυγούστου 2010

Σχέδιο 4.500 μετατάξεων υπαλλήλων από τις προβληματικές ΔΕΚΟ


Με περίπου 4.500 μετατάξεις «στοχεύει» το υπουργείο Υποδομών να δώσει λύση στη λειτουργία των πιο προβληματικών ΔΕΚΟ του υπουργείου είτε αυτές παραμένουν υπό την «επίβλεψή» της ηγεσίας του υπουργείου (όπως ο ΟΣΕ και ο ΟΑΣΑ) είτε έχουν πωληθεί όπως στην περίπτωση της ΟΑ, όπου ωστόσο έπρεπε να διαχειριστεί πάνω από 2.500 εργαζόμενους που έμειναν χωρίς αντικείμενο.

Το πλάνο του υπουργείου Υποδομών για μείωση προσωπικού στις προβληματικές ΔΕΚΟ περιέχει -προς το παρόν τουλάχιστον- συνταξιοδοτήσεις όσων έχουν ήδη ώριμα συνταξιοδοτικά δικαιώματα και μετατάξεις στν ευρύτερο δημόσιο τομέα. Οι ελεγκτές της τρόικας, ωστόσο, πιέζουν «ασφυκτικά» για απολύσεις δημοσίων υπαλλήλων με αφετηρία τον ΟΣΕ.

Σύμφωνα με τα προγράμματα εξυγίανσης που έχουν τεθεί προς έγκριση τόσο στην ΕΕ όσο και στην τρόικα πάνω από 1.200 άτομα στον ΟΣΕ και περίπου 500 στις εταιρείες αστικών συγκοινωνιών αναζητούν νέα εργασιακή «στέγη», προκειμένου να μειωθούν σημαντικά οι δαπάνες προσωπικού. Την ίδια στιγμή 2.400 άτομα από την πρώην ΟΑ έχουν ήδη καταθέσει αιτήσεις μετάταξης, προκειμένου να κλείσει οριστικά ο «φάκελος» ΟΑ που επιβάρυνε τους Έλληνες φορολογούμενους με πάνω από 10 δισ. ευρώ.

Εργαζόμενοι
Πρόκειται για σχέδια χρονοβόρα, τα οποία μπορεί να μην αποδώσουν άμεσα, μιας και στην περίπτωση της ΟΑ από τους 2.403 εργαζομένους μόνο πέντε έχουν ήδη προσληφθεί στη νέα εργασία τους, παρότι η διαδικασία έχει ήδη ξεκινήσει εδώ και εννέα μήνες. Μια τέτοια καθυστέρηση στην περίπτωση του ΟΣΕ θα μπορούσε να προκαλέσει την ανατροπή του χρονοδιαγραμματος για την εξυγίανση του Οργανισμού προκαλώντας την αντίδραση της τρόικας, η οποία έχει ζητήσει θετικές αποδόσεις για τον Οργανισμό από τον Μάρτιο του 2011. Σε διαφορετική περίπτωση, η πιθανότητα του «λουκέτου» θα είναι πιο κοντά από ποτέ για την πιο ζημιογόνα ΔΕΚΟ της Ευρώπης.

ΟΑΣΑ
Αρνητική στο ενδεχόμενο απολύσεων είναι η ηγεσία του υπουργείου και στην περίπτωση του ΟΑΣΑ, όπου όμως ειλημμένη θεωρείται η απόφαση της μη ανανέωσης συμβάσεων στις συγκοινωνιακές εταιρίες σε περιπτώσεις που αυτές έχουν κριθεί παράνομες, όπως συνέβη στο μετρό. Στον ΟΑΣΑ ζήτημα πλεονάζοντος προσωπικού υπάρχει μόνο με ορισμένους διοικητικούς υπαλλήλους, οι οποίοι θα μεταταχθούν. Ωστόσο ο σχεδιασμός προβλέπει την «ευκολία» μετακίνησης εργαζομένων από τη μία εταιρεία στην άλλη, ανάλογα με τις ανάγκες που θα προκύπτουν.

Αυτό το εγχείρημα θα στηριχθεί στη συγχώνευση όλων των εταιρειών σε δύο «υπερ - εταιρείες» μία για τα οδικά μέσα (λεωφορεία-τρόλεϊ) και μία για τα μέσα σταθερής τροχιάς (μετρό, τραμ, ηλεκτρικός και προαστιακός σιδηρόδρομος). Με νομοθετική ρύθμιση, την οποία επεξεργάζονται ήδη στο υπουργείο, η διοίκηση των εταιρειών θα μπορεί να μετακινεί από εταιρεία σε εταιρεία το προσωπικό ανάλογα με τις ανάγκες που θα προκύπτουν κατά περιόδους.

Ο.Α.
Περίπου 2.400 εργαζόμενοι από την παλιά Ο.Α., οι οποίοι έχουν ήδη καταθέσει τα χαρτιά τους για μετατάξεις στον δημόσιο τομέα βρίσκονται σε «αναμονή» εδώ και περίπου εννέα μήνες που ξεκίνησε η διαδικασία μετάταξης.

Η «αδυναμία» της ΥΠΑ να απορροφήσει με τη σημερινή της μορφή όλους όσοι δικαιούταν, βάσει του νόμου, να απασχοληθούν εκεί, αλλά και οι αλλαγές στους ΟΤΑ όπου έχουν ήδη ζητήσει να εργαστούν κάποιοι από αυτούς, φαίνεται να καθυστερούν ακόμα περισσότερο τη διαδικασία.

Ειδικότερα σε νομοσχέδιο «σκούπα» του υπουργείου Υποδομών και Οικονομικών θα προβλέπεται η δυνατότητα να επιλέγει το Δημόσιο, σε ποιο αριθμό θα απορροφήσει η Υπηρεσία Πολιτικής Αεροπορίας πιλότους χειριστές και τεχνικούς μηχανικούς, από αυτούς που έχουν κάνει αίτηση να μεταταγούν στην Υπηρεσία Πολιτικής.

«Δεν είναι δεσμευτικό για το Δημόσιο όλοι όσοι έχουν κάνει δήλωση να τοποθετηθούν στην Πολιτική Αεροπορία, κάτι που εξαρχής είχαμε δηλώσει ότι συνιστά ένα μεγάλο πρόβλημα», τονίζει ο υπουργός Υποδομών κ. Δ. Ρέππας.

Σύμφωνα με τα επίσημα στοιχεία 742 εργαζόμενοι της πρώην ΟΑ ενδιαφέρονται να τοποθετηθούν στην Υπηρεσία Πολιτικής Αεροπορίας, από τους οποίους 326 είναι πιλότοι, 161 Μηχανικοί και 255 διοικητικοί.

Όσον αφορά τους διοικητικούς χαρακτηρίζονται αναγκαίοι για την Υπηρεσία Πολιτικής Αεροπορίας ενόψει ανάπτυξης νέων λειτουργιών. Ωστόσο, η ΥΠΑ μπορεί να απορροφήσει έως 80 πιλότους και έως 100 μηχανικούς, με τους υπόλοιπους 307 να καλούνται και πάλι να συμπληρώσουν σχετικά έντυπα για να επιλέξουν νέα υπηρεσία.

Αιτήματα
Συμφώνα με πληροφορίες, οι εργαζόμενοι στην ΟΑ έχουν ζητήσει να μεταταγούν ως εξής:

  • 743 εργαζόμενοι στην ΥΠΑ.
  • 400 άτομα στο υπουργείο Παιδείας.
  • 150 εργαζόμενοι στο υπουργείο Υποδομών (σε ΟΑΣΑ, ΕΛΤΑ, ΗΛΠΑΠ, ΗΣΑΠ, ΕΕΤΤ).
  • 50 άτομα στο υπουργείο Εργασίας.
  • 50 άτομα στο υπουργείο Εθνικής Άμυνας.
  • 50 άτομα στο υπουργείο Οικονομίας.
  • 50 άτομα στο υπουργείο Εσωτερικών.
  • 40 άτομα στη Γενική Γραμματεία Καταναλωτή (υπουργείο Οικονομικών).
  • 40 άτομα στο υπουργείο Αγροτικής Ανάπτυξης.
  • 30 άτομα στο υπουργείο Τουρισμού.
  • 20 άτομα στο υπουργείο Υγείας.

Σκληρές διαπραγματεύσεις για τον ΟΣΕ
Σκληρές διαπραγματεύσεις με τους εκπροσώπους του μηχανισμού στήριξης κάνει η ηγεσία του υπουργείου Υποδομών, καθώς η τρόικα και ειδικά το ΔΝΤ φαίνεται ότι επιμένουν στην απόλυση του πλεονάζοντος προσωπικού στον σιδηρόδρομο. Όπως υπολογίζεται περίπου 2.500 άτομα πρέπει να φύγουν από τον Οργανισμό, αφού από το σύνολο των 6.000 εργαζομένων στον Όμιλο του ΟΣΕ σήμερα, στόχος είναι να παραμείνουν στις εταιρείες του Οργανισμού 3.250.

Από την πλευρά του, το υπουργείο Υποδομών προβάλλει τη λύση των μετατάξεων και συνταξιοδοτήσεων. Το σχέδιο νόμου που έχει ήδη συντάξει το υπουργείο Υποδομών για τη «σωτηρία» του ΟΣΕ προβλέπει τη συνταξιοδότηση 1.500 ατόμων και τη μετάταξη σε άλλες υπηρεσίες του Δημοσίου περίπου 1.200 ατόμων, ενώ το βασικό διαπραγματευτικό χαρτί στις συνομιλίες με την τρόικα είναι ότι η μείωση του προσωπικού με αυτόν τον τρόπο είναι πιο συμφέρουσα από άποψη κόστους συγκριτικά με τις απολύσεις.

Αποδοχές
Ειδικότερα, όπως επισημαίνεται από την πλευρά του υπουργείου, οι εργαζόμενοι, οι οποίοι θα μεταταγούν, θα λαμβάνουν τις αποδοχές της υπηρεσίας στην οποία θα πάνε, προκειμένου να επιτευχθεί εξορθολογισμός των δαπανών ειδικά σε ό,τι σχετίζεται με τις δευτερεύουσες απολαβές, οι οποίες σε πολλές περιπτώσεις, βάσει των επίσημων στοιχείων του υπουργείου, φτάνουν και το 50% των τακτικών αποδοχών των εργαζομένων. Προς το παρόν, ωστόσο, τα επιχειρήματα αυτά δεν έχουν σταθεί ικανά για να αντιστρέψουν τις απαιτήσεις των ελεγκτών.

Δεν υπάρχουν σχόλια: