Σάββατο 8 Μαΐου 2010

Μειώνουν τις λειτουργικές δαπάνες των Ε.Δ. κατά 20% - Τα ανταλλακτικά τα βάζουν στο ... ΕΜΠΑΕ!


Mείωση των λειτουργικών δαπανών του υπουργείου Εθνικής Άμυνας κατά 20%(!), ήτοι ένα δισεκατομμύριο ευρώ, ετησίως αποφασίστηκε πριν μερικές ημέρες κατόπιν μυστικής διαβούλευσης στελεχών του ΔΝΤ με αξιωματούχους των υπουργείων Εθνικής Άμυνας και Οικονομικών! |Το επίπεδο της μείωσης των λειτουργικών δαπανών δεν είναι απλά τεράστιο, είναι κρίσιμο και αγκίζει πλέον – αν δεν έχει ήδη διατρήσει – τον «σκληρό πυρήνα» της επιχειρησιακής ικανότητας.

Για να γίνει καλύτερα αντιληπτή τι σημαίνει «μείωση λειτουργικών δαπάνών κατά 20%» σημειώνουμε ότι στην προηγούμενη μείωση που είχε αποφασιστεί και ήταν της τάξης του 12,5%, κόπηκαν οι περισσότερες ασκήσεις του Στρατού Ξηράς, οι παρελάσεις, μειώθηκε η αριθμός των σκαφών του Π.Ν. που βρίσκονται σε επιχειρησιακή ετοιμότητα, ενώ στην Αεροπορία έχουν μειωθεί σε πολύ χαμηλά επίπεδα για τα δεδομένα μιας Αεροπορίας η οποία οφείλει να είναι 100% επιχειρησιακή. Και βέβαια μειώθηκαν κατά 15-20% οι μισθοί των μονίμων στελεχών.

Προκειμένου να αντιμετωπιστεί μέχρις ενός βαθμού η οικονομική ένδεια και να προστατευτεί ένα ελάχιστο ανεκτό επίπεδο επιχειρησιακής ετοιμότητας, ο υπουργός Εθνικής Άμυνας αποφάσισε σειρά κρίσιμων λειτουργικών δαπανών, όπως π.χ. τα ανταλλακτικά των μαχητικών F-16 να μπουν στο ... ΕΜΠΑΕ!

Το ΕΜΠΑΕ έχει εξασφαλισμένη χρηματοδότηση, αντίθετα με τις λειτουργικές δαπάνες. Εξ ου και η ανάγκη έγκρισης του από την Υποεπιτροπή της Βουλής μιας τέτοιας αυτονόητης δαπάνης. Βέβαια αυτό έχει τις συνέπειές του: Το κονδύλι του ΕΜΠΑΕ «αποψιλώνεται» και η αναβάθμιση της επιχειρησιακής ικανότητας των Ε.Δ. χάνει συνεχώς δυναμική. Ένα δεύτερο πακέτο ανταλλακτικών για τα μαχητικά της Π.Α. με kits ανταλλακτικών κινητήρων πρόκειται και αυτό να μπει στο ΕΜΠΑΕ.

Σε γενικές γραμμές πρώτη προτεραιότητα σε αυτή την δύσκολη οικονομική συγκυρία είναι να διατηρηθεί σε ανεκτό επίπεδο η ελάχιστη επιχειρησιακή ικανότητα που είναι απαραίτητη για την διεξαγωγή επιχειρήσεων. Στην Πολεμική Αεροπορία π.χ., η συνεχείς αναβολές στην επιλογή Νέου Μαχητικού Αεροσκάφους (κανονικά από το τέλος του χρόνου έπρεπε να ξεκινήσουν οι παραλαβές του Νέου Μαχητικού), την αναγκάζουν να διατηρεί σε χρήση 43 Α-7 και ΤΑ-7 Κορσέρ.

Φήμες που κυκλοφόρησαν για την απόσυρση των Κορσέρ, δε ευταθούν για το απλό λόγο ότι δεν μπορούν να αντικατασταθούν! Απλώς θα γίνουν κάποιοι αναγκαστικοί συμβιβασμοί μεταξύ της διατήρησης ενός ανεκτού αριθμού κοντά στον αριθμό των 300 μαχητικών που προβλέπει η δομή δυνάμεων και της μείωσης των λειτουργικών δαπάνων: Όταν το κάθε αεροσκάφος θα φτάνει τον μέγιστο αριθμό ωρών προς μείζονα επιθεώρηση και αναβάθμιση, αυτή δεν θα πραγματροποιείται.

Με τον τρόπο αυτό υπολογίζεται ότι τουλάχιστον 30 αεροσκάφη θα μπορέσουν να μείνουν σε υπηρεσία τα επόμενα τρία χρόνια. Σε ότι αφορά τα RF-4E, αποφασίστηκε η απόσυρση 4 αεροσκαφών.

Κατά τα λοιπά και σε ότι αφορά το ΕΜΠΑΕ όλα τα προγράμματα «παγώνουν» μέχρι νεωτέρας εκτός από αυτά που έχουν ήδη αποφασιστεί να προχωρήσουν με διακρατικές συμφωνίες, όπως η προμήθεια των γαλλικών φρεγατών FREMM και των ρωσικών TOMA BMP-3HEL, αλλά και σε αυτά τα προγράμματα οι ρυθμοί προόδου είναι πολύ μειωμένοι. Στις μεν FREMM συνεχίζονται οι διαπραγματεύσεις για την σύναψη της διακρατικής συμφωνίας, αλλά με ρυθμούς τέτοιους που δεν επιτρ΄πει αισιοδοξία για την υπογραφή της πριν το τέλος του έτους.

Στα ρωσικά ΤΟΜΑ έχουν ξεκινήσει ο διαδικασίες για την τροποποίηση της διακρατικής συμφωνίας προμηθείας τους, όπου θα απαλειφθούν οι προβλέψεις για αντισταθμιστικά οφέλη, εγγυητικές και ρήτρες και αυτή είναι μία διαδικασία που θα διαρκέσει μήνες.

Η ρωσική κυβέρνηση τηρεί στάση αναμονής και κατανόησης των οικονομικών δυσχερειών, αλλά ταυτοχρόνως αξιωματούχοι της δηλώνουν ότι «Δεν θα γίνει ανεκτή η ύπαρξη ενδιάμεσης λύσης υπό την μορφή μεταχειρισμένου υλικού της κατηγορίας αυτής η οποία θα μείωνε το κονδύλι του προγράμματος. Αν δεν υπάρχουν λεφτά, δεν υπάρχουν για όλους"...

«Ανάσα» στις επενδύσεις ασφαλείας αναμένεταν να δοθεί με την έγκριση του ΕΜΠΑΕ 2011-2015, το οποίο είναι σχεδόν έτοιμο.

Δεν υπάρχουν σχόλια: