Φρένο στις μετακινήσεις των Ελλήνων με αυτοκίνητο βάζει η οικονομική κρίση και το σταθεροποιητικό πρόγραμμα που έχουν επιβάλει στη χώρα μας ΔΝΤ και Ευρωπαϊκή Επιτροπή.
Τα στοιχεία τόσο από το κέντρο της Αθήνας όσο και από την Αττική Οδό και τους άλλους αυτοκινητόδρομους, αποδεικνύουν πως τους τελευταίους δύο μήνες καταγράφεται μείωση της κυκλοφορίας στο εθνικό δίκτυο που αγγίζει ακόμα και το 21% σε ορισμένες περιπτώσεις. Ταυτόχρονα, η πρωτεύουσα δείχνει να ανασαίνει καθώς σε κεντρικές αρτηρίες της Αθήνας η αύξηση της ταχύτητας των αυτοκινήτων κατά τις ώρες αιχμής ξεπερνά το 20%!
Την ίδια στιγμή μειώνεται και η διάρκεια των ωρών αιχμής, με τους συγκοινωνιολόγους να εκτιμούν ότι αυτό οφείλεται σε μεγάλο βαθμό και στη διακοπή των άσκοπων μετακινήσεων με Ι.Χ. Ετσι, ενώ μέχρι και λίγους μήνες πριν τα διαστήματα αιχμής έφταναν έως και τις 11 το πρωί κατά περιόδους, πλέον αρχίζουν και συρρικνώνονται στο διάστημα μεταξύ 7-9.30 το πρωί και 2.30 μετά το μεσημέρι έως 5.30 το απόγευμα.
Στελέχη του Κέντρου Διαχείρισης Κυκλοφορίας του υπουργείου Υποδομών Μεταφορών και Δικτύων κάνουν λόγο για «αναστροφή της κυκλοφοριακής κατάρρευσης», στην οποία είχε περιέλθει η Αθήνα τα τελευταία χρόνια και για υποχώρηση του κυκλοφοριακού κορεσμού που χαρακτήριζε τους περισσότερους δρόμους.
Η μείωση του φόρτου των οχημάτων διαπιστώνεται ακόμα περιορισμένη, γύρω στο 3%, όμως η αύξηση της ταχύτητας και μάλιστα στο σύνολο των οδικών αρτηριών της πρωτεύουσας κρίνεται σημαντική.
Ταυτόχρονα, όλο και περισσότεροι Αθηναίοι στρέφονται στα Μέσα Μαζικής Μεταφοράς, όπως καταδεικνύουν τα στοιχεία του Οργανισμού Αστικών Συγκοινωνιών (ΟΑΣΑ), βάσει των οποίων η αύξηση των επιβατών των αστικών συγκοινωνιών ξεπερνά τα 3 εκατομμύρια μόνο στο πρώτο τρίμηνο του χρόνου.
Το τελευταίο εξάμηνο
Στροφή των Αθηναίων στα Μέσα Μαζικής Μεταφοράς
Σταθερή στροφή στα Μέσα Μαζικής Μεταφοράς κάνουν οι Αθηναίοι το τελευταίο εξάμηνο εξαιτίας της οικονομικής κρίσης αλλά και της τιμής της βενζίνης, η οποία είναι και επισήμως πλέον η ακριβότερη της Ευρώπης.
Η κίνηση σε όλα τα αστικά μέσα, σύμφωνα με τα πιο πρόσφατα στοιχεία του ΟΑΣΑ, αυξήθηκε κατά περίπου 2% το πρώτο τρίμηνο του 2010, ενώ όπως φαίνεται τα ποσοστά της αύξησης εξακολουθούν να ανεβαίνουν σταθερά.
Είναι χαρακτηριστικό ότι μόνο στα λεωφορεία οι επιβιβάσεις την περίοδο μεταξύ Ιανουαρίου-Μαρτίου ήταν αυξημένες κατά 2 εκατομμύρια, συγκριτικά με την αντίστοιχη περσινή περίοδο, ενώ με το σύνολο των Μέσων Μαζικής Μεταφοράς (λεωφορεία, τρόλεϊ, ηλεκτρικός σιδηρόδρομος, μετρό και τραμ) μετακινήθηκαν το ίδιο χρονικό διάστημα 3,3 εκατομμύρια επιβάτες περισσότεροι απ’ ό,τι πέρυσι.
Θετικά αντιμετωπίζουν τη στροφή του επιβατικού κοινού στις αστικές συγκοινωνίες και οι συγκοινωνιολόγοι, οι οποίοι πάντως επισημαίνουν ότι ο κόσμος επιστρέφει στα Μέσα, χωρίς ωστόσο αυτά να έχουν βελτιώσει την εικόνα και την εξυπηρέτησή τους.
«Είναι προφανές ότι οι Αθηναίοι άφησαν στην άκρη το Ι.Χ. τους σε μεγάλο βαθμό. Πολλοί απ’ αυτούς κάνουν πιο συντηρητική χρήση του αυτοκινήτου τους και το χρησιμοποιούν μόνο για τις μετακινήσεις από και προς την εργασία τους, γι’ αυτό και οι μεταβολές στο κυκλοφοριακό είναι εντονότερες τις υπόλοιπες ώρες της ημέρας, ενώ έχουν σταματήσει τις περιττές μετακινήσεις. Αλήθεια είναι όμως και ότι οι εναλλακτικοί τρόποι μετακίνησης δεν έχουν βελτιωθεί. Δεν έχουμε ούτε περισσότερα λεωφορεία, ούτε καλύτερη αστυνόμευση των λεωφορειολωρίδων, ούτε εντατικότερη ελεγχόμενη στάθμευση» σημειώνει ο συγκοινωνιολόγος Πάνος Παπαδάκος.
Με δεδομένη την ενίσχυση της επιβατικής κίνησης στα δημόσια Μέσα απομένει να φανεί η αντανάκλαση και στα έσοδα του ΟΑΣΑ. Οι συγκοινωνιολόγοι πάντως δεν αποκλείουν να υπάρξει και αύξηση της λαθρεπιβίβασης, εξαιτίας των περικοπών σε μισθούς και συντάξεις.
Η αύξηση στην κίνηση του Μετρό είναι η μεγαλύτερη σε ποσοστιαίο επίπεδο από όλα τα Μέσα, αν και αναμενόταν ακόμα πιο ενισχυμένη καθώς φέτος στο δίκτυο λειτουργεί ένας πρόσθετος σταθμός, αυτός του Νομισματοκοπείου, ενώ σε λειτουργία βρίσκεται και το σύνολο της γραμμής 2, η οποία πέρυσι από τα μέσα Φεβρουαρίου και μετά τερμάτιζε στην Εθνική Αμυνα λόγω των έργων.
Σύμφωνα με τους συγκοινωνιολόγους, η συγκεκριμένη χρονική στιγμή δημιουργεί μια «χρυσή» ευκαιρία για να βελτιωθεί το συγκοινωνιακό της πρωτεύουσας και μάλιστα με παρεμβάσεις χαμηλού κόστους, όπως αυτές που ενδεικτικά αναφέρει ο κ. Παπαδάκος και αφορούν:
- Στη διεύρυνση της ελεγχόμενης στάθμευσης σε πυκνοκατοικημένες περιοχές του λεκανοπεδίου.
- Στην καλύτερη αστυνόμευση των λεωφορειολωρίδων.
- Στην επέκταση των αποκλειστικών λωρίδων για λεωφορεία και τρόλεϊ είτε στη σημερινή τους μορφή είτε με την κατασκευή λωρίδων ταχείας διέλευσης στην αριστερή πλευρά βασικών οδικών αρτηριών. Στο πλαίσιο του νέου συγκοινωνιακού χάρτη, ο οποίος είχε παρουσιαστεί πέρυσι το καλοκαίρι, είχαν εξεταστεί εβδομήντα τέτοια σημεία.
Στοιχεία από τους σταθμούς διοδίων
Η μείωση των διελεύσεων ξεπερνά το 20% σε σύγκριση με το 2009
Σημαντική μείωση των διελεύσεων των οχημάτων κατά τους πρώτους μήνες του 2010 που ξεπερνά το 20% σε ορισμένες περιοχές, σε σχέση με τα επίπεδα του 2009, καταγράφεται στους σταθμούς διοδίων των αυτοκινητοδρόμων της χώρας. Η κάμψη της κυκλοφορίας άρχισε να διαφαίνεται τον περασμένο Μάρτιο, αλλά τον Απρίλιο και ειδικά τον Μάιο, όταν ανακοινώθηκε το τελικό πακέτο του σταθεροποιητικού προγράμματος, η κυκλοφορία άρχισε να μειώνεται με ταχείς ρυθμούς, οι οποίοι αναμένεται να ενταθούν μέχρι το τέλος του χρόνου.
Στην Αττική Οδό, η μείωση της κυκλοφορίας κατά το πρώτο τετράμηνο του 2010 αγγίζει το 5%, ποσοστό που μεταφράζεται σε αριθμό οχημάτων άνω των 15.000, αν ληφθεί υπόψη πως η μέση ημερήσια κυκλοφορία του οδικού άξονα κατά την περυσινή χρονιά ήταν 307.000 οχήματα.
Οι αρμόδιοι της εταιρείας Αττικές Διαδρομές εκτιμούν πως όσο βαθαίνει η οικονομική κρίση το ποσοστό μείωσης της κυκλοφορίας θα μεγαλώνει και δεν αποκλείεται να φθάσει το 8% μέχρι το τέλος του χρόνου.
Αποδίδουν το φαινόμενο όχι μόνο στην αύξηση της βενζίνης, αλλά και στις οικονομικές δυσκολίες πολλών επαγγελματιών, οι οποίοι είτε έχουν καταργήσει πολλές μετακινήσεις είτε επιλέγουν τα μέσα μαζικής μεταφοράς. Κάτι που έχει επιπτώσεις στην Αττική Οδό, ως αστικό αυτοκινητόδρομο.
Σε ό,τι αφορά τους αυτοκινητοδρόμους της περιφέρειας:
- Αυτοκινητόδρομος Αιγαίου (τμήμα του ΠΑΘΕ Μαλιακός-Κλειδί): Η μείωση της κυκλοφορίας τον Μάιο κυμαίνεται μεταξύ 20% και 21% σε όλες τις κατηγορίες των οχημάτων και στους έξι σταθμούς του οδικού άξονα, σε σχέση με το αντίστοιχο διάστημα του 2009. Τα κυκλοφοριακά στοιχεία αφορούν μόνο τον μήνα Μάιο, αφού όλο το περασμένο διάστημα, από τις 17 Δεκεμβρίου του 2009, το τμήμα των Τεμπών ήταν κλειστό εξαιτίας της βραχόπτωσης. Υπενθυμίζεται πως η εθνική οδός στα Τέμπη άνοιξε στις 8 του μήνα.
- Αυτοκινητόδρομος Αθηνών-Λαμίας (Ανισόπεδος Κόμβος Μεταμόρφωσης-Σκάρφεια): Μέχρι τον περασμένο Μάρτιο, τα επίπεδα της κυκλοφορίας ήσαν ανάλογα με αυτά του 2009. Από τον Απρίλιο όμως μέχρι τα μέσα Μαΐου σημειώθηκε μείωση της τάξης του 5%, πού βαίνει συνεχώς αυξάνουσα με αποτέλεσμα οι εκπρόσωποι της διαχειρίστριας εταιρείας «Νέα Οδός» να εκτιμούν πως ο Μάιος θα κλείσει με μείωση της κυκλοφορίας γύρω στο 8%. Σημειώνεται πως μετρήσεις έχουν γίνει μόνο στους σταθμούς διοδίων Αφιδνών (με κατεύθυνση Λαμία) και Τραγάνας (με κατεύθυνση Αθήνα) καθώς μόνο οι δύο αυτοί σταθμοί λειτουργούσαν και πέρυσι, οπότε είναι δυνατή η σύγκριση των διελεύσεων των οχημάτων.
- Αυτοκινητόδρομος Ελευσίνα-Κόρινθος-Πάτρα-Πύργος-Τσακώνα: Διαπιστώνεται κάμψη των διελεύσεων, ωστόσο συγκεκριμένα στοιχεία θα έχει στη διάθεσή της η εταιρεία «Ολυμπία Οδός» το προσεχές διάστημα.
- Γέφυρα Ρίου-Αντιρρίου («Χαρίλαος Τρικούπης»): Από τον περασμένο Απρίλιο φάνηκαν τα σημάδια κάμψης. Από τη διαχειρίστρια εταιρεία «Γέφυρα ΑΕ» εκτιμάται πως στο τέλος του χρόνου η μείωση στην κυκλοφορία των οχημάτων θα είναι κατά μέσο όρο της τάξης του 5% σε σχέση με το 2009. Σημειώνεται πως ο ημερήσιος μέσος όγκος των διελεύσεων από τη γέφυρα κατά την περυσινή χρονιά ήταν 13.000, με τη συντριπτική πλειονότητα των οχημάτων να είναι ΙΧ.
- Αυτοκινητόδρομος Κορίνθου-Τριπόλεως-Καλαμάτας-Σπάρτης: Μείωση των διελεύσεων κατά 4% περίπου παρατηρήθηκε στον οδικό άξονα κατά το πρώτο δεκαπενθήμερο του Μαΐου, σε σχέση με πέρυσι. Ωστόσο, οι εκπρόσωποι της διαχειρίστριας εταιρείας Μορέας ΑΕ αποφεύγουν προς το παρόν να βγάλουν τελικά συμπεράσματα καθώς, όπως επισημαίνουν, η κυκλοφορία των οχημάτων έχει αλλάξει τους τελευταίους δύο μήνες με τη χρέωση των οδηγών και στις δύο κατευθύνσεις του αυτοκινητοδρόμου, στους σταθμούς διοδίων Σπαθοβουνίου και Νεστάνης.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου