
Κεντρικό, άμεσης εφαρμογής μέτρο -από το 2011- συνιστά ο έλεγχος των σχεδίων των προϋπολογισμών των χωρών της Ε.Ε. (από Κομισιόν, Eurogroup και EcoFin) προτού αυτοί επικυρωθούν από τα εθνικά κοινοβούλια.
Και αυτό, σε συνδυασμό με την ενίσχυση του Συμφώνου Σταθερότητας, προκειμένου όχι μόνο να ελέγχονται τα υπερβολικά δημοσιονομικά ελλείμματα «πιο έγκαιρα και πιο γρήγορα» με στόχο τη μείωσή τους κάτω από το 3% του ΑΕΠ, αλλά και να υποχρεώνεται κάθε χώρα με υψηλό δημόσιο χρέος στην ταχύτερη μείωσή του.
Όπως τόνισαν ο πρόεδρος της Επιτροπής κ. Ζοζέ Μπαρόζο και ο επίτροπος για τις οικονομικές υποθέσεις Όλι Ρεν, δεν υπάρχει κανένας φόβος για μείωση των αρμοδιοτήτων των εθνικών κοινοβουλίων. Αλλά, όλες οι χώρες θα πρέπει να κατανοήσουν ότι ο προϋπολογισμός τους μπορεί να επηρεάσει τους προϋπολογισμούς των άλλων χωρών - μελών. Εξήγησαν ότι θα πρόκειται για ελέγχους των «γενικών γραμμών» κάθε προϋπολογισμού που δεν θα υπεισέρχονται στις λεπτομέρειες «ανά κονδύλι». «Απλώς θα μπορούμε να ελέγχουμε αν ο κάθε προϋπολογισμός συντονίζεται ως προς τις δημοσιονομικές αλλά και τις διαρθρωτικές πολιτικές του με τους προϋπολογισμούς των άλλων χωρών της ευρωζώνης».
Πρώτο βήμα
Όπως υπογράμμισαν οι κ.κ. Μπαρόζο και Ρεν, αυτή η πρόταση συνιστά το πρώτο βήμα προς την οικονομική ένωση. «Σε αυτή την κρίση διαπιστώσαμε ότι οι αποφάσεις μίας χώρας (σ.σ. της Ελλάδας), ακόμη κι αν αυτή αντιπροσωπεύει μόλις του 2% του ΑΕΠ της ευρωζώνης, μπορούν να έχουν τεράστιες αρνητικές επιπτώσεις και στις άλλες χώρες της ζώνης του ευρώ», είπε ο κ. Μπαρόζο.
Κυρώσεις
Οι χθεσινές προτάσεις της Επιτροπής προβλέπουν επίσης και την επιβολή κυρώσεων σε μια χώρα που επανειλημμένα και συστηματικά παραβιάζει τις υποχρεώσεις που απορρέουν από το Σύμφωνο Σταθερότητας. Κεντρική κύρωση θα είναι η αναστολή των κοινοτικών χρηματοδοτήσεων από τα Ταμεία Συνοχής. Πρόθεση της Επιτροπής είναι, όπως εξήγησε ο κ. Μπαρόζο, η επέκταση της ποινής και στις εκτός συνοχής χώρες. Προς τούτο θα υπάρξει και ειδική ευρωπαϊκή νομοθετική ρύθμιση που θα «πιάνει» και όλες τις χώρες της ευρωζώνης. Ο ίδιος δεν απέκλεισε την επέκτασή τους και σε αναστολές πληρωμών και από άλλα κοινοτικά ταμεία. Αντίθετα, αποκλείεται η αποβολή χώρας από την ευρωζώνη.
Ανταγωνιστικότητα
Η Επιτροπή στοχεύει, επίσης, στο κλείσιμο της «ψαλίδας» στον τομέα της ανταγωνιστικότητας μεταξύ των κοινοτικών χωρών. Προς τούτο θα έχει το δικαίωμα να υποβάλει στη χώρα που η ανταγωνιστικότητά της μειώνεται ειδικές συστάσεις για να καλύψει γρήγορα το χαμένο έδαφος. Παράλληλα, προτίθεται εξαναγκάζει τις χώρες που εμφανίζουν ικανοποιητικούς ρυθμούς ανάπτυξης χωρίς να προχωρούν σε δημοσιονομική εξυγίανση, να δεσμεύουν πόρους γι' αυτό το σκοπό.
Τέλος, η Κομισιόν προτίθεται να προτείνει τη θέσπιση μόνιμου μηχανισμού διαχείρισης των κρίσεων για τις χώρες-μέλη της ευρωζώνης.
Αναιμική ανάπτυξη στην Ευρωζώνη
Aσθενικές ήταν οι επιδόσεις της ευρωπαϊκής οικονομίας κατά το α' 3μηνο του 2010. Tο AEΠ της Eυρωζώνης αυξήθηκε 0,2% σε 3μηνιαία και 0,5% σε ετήσια βάση, ενώ για την EE ο ρυθμός ανάπτυξης ήταν 0,2% και 0,3%. Συρρίκνωση κατέγραψε το AEΠ στις οικονομίες της Bαλτικής, στην Iσπανία (-1,3%), στην Eλλάδα και τη «γειτονιά» της (Eλλάδα -2,3%, Kύπρος -2,3%, Bουλγαρία -4%) και σε Pουμανία -2,5%, Λετονία -5,1%, Oυγγαρία -0,8%.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου